+36 70 329 0848

Laktózról

Az élelmiszerboltok polcain egyre több laktózmentes élelmiszert fedezünk fel. Vajon ezek tényleg mentesek a tejcukortól, vagyis a laktóztól? Egy laktózra érzékeny ember valóban fogyaszthatja a laktózmentes tejtermékeket? Nézzük meg részletesen, hogy a laktóz hogyan hat az egészségünkre, és mely élelmiszerek, amelyek fogyasztása megengedett a laktózmentes étrenden élőknek is.

A laktóz, ismertebb nevén tejcukor, egy diszacharid, ami galatózból és glükózból áll. A tejnek körülbelül 2-8%-át teszi ki a laktóz, ez termékenként változó lehet, illetve léteznek csökkentett laktóz tartalmú tejtermékek is.

A vékonybélben található bélbolyhok és a bélflóra baktériumai termelik a laktáz enzimet, ami képes a laktózt elemeire bontani, így az már fel tud szívódni a véráramba. Mivel a laktóz elsősorban a tejben fordul elő, a legtöbb emlős esetében a laktáz termelése az érettséggel és az anyatej fogyasztásával fokozatosan csökken. Az ázsiai, észak-afrikai és kelet-európai népek természetes a kecske-, juh-, és tehéntej fogyasztásával genetikailag fenntartották a laktáz termelést egészen felnőtt korig.

Az élelmiszeriparban 1960 óta jelentősen megnőtt a laktóz felhasználási területe. Semleges íze miatt például aromák és gyógyszeripari termékek szállítására és stabilizálásra alkalmazzák. A tejiparban melléktermékként évente több millió tonna laktóz keletkezik. A tejsavó elemeire bontásával gyártják a laktózt, a másik fehérje rész pedig a csecsemő- és sporttáplálkozásban hasznosul. A söriparban szintén használják a laktózt, édesítésre.

A laktózérzékenység vagy laktózintolerancia a laktóz lebontásának a képtelensége. Ezt elsősorban a laktóz lebontásához szükséges, fentebb is említett, laktáz enzim hiánya vagy alacsony szintje okozza. A világ felnőtt népességének 75%-a nem képes teljes egészében lebontani a tejcukrot. A tejcukor-érzékenység mértéke egyénenként különböző lehet. Az esetek többségében két deciliter tej elfogyasztása és megemésztése nem okoz gondot a felnőtt szervezet számára, ám a mennyiség növelésével jelentkezhetnek az intolerancia tünetei. Csakúgy, mint a glutén érzékenység esetében, itt is fontos megkülönböztetni a tejérzékenységet és a tejcukor-érzékenységtől. Előbbi ugyanis a fehérje-intolerancia egyik fajtája és elsősorban gyermekeknél jelentkezik.

A laktóz-érzékenység tünetei jellemzően alhasi panaszok, gyomorgörcs, puffadás, felfúvódás és hasmenés. Kezelését tekintve szintén változatos megoldások szükségesek, mert a laktáz termelődés csökkenése egyénenként különböző. A laktózmentes étrend elkezdése olyan emberek számára, akik laktóz toleráns környezetben élnek, nem jelent problémát, másoknál a laktózmentes életmód kialakítása nagyobb kihívásokkal jár.

A laktózmentes diétában fontos, ügyeljünk a megvásárolt termékek esetleges rejtett laktóz tartalmára, ugyanakkor a táplálékbevitel miatt pótoljuk a kalciumot más forrásból. A laktóz egyrészt a tejtermékekben, másrészt az adalékanyagokban is megtalálható.

A laktózt mellőző étrendben annak teljes mértékű megvonására csak kevés esetben van szükség. A diétával elérhető a tünetmentesség, és biztosíthatók a szükséges tápanyagok. Egy lehetőség például a laktóz mentesebb étrend kialakítására az ázsiai konyha preferálása. Az ázsiai élelmiszerüzletek kínálatában számos laktózmentes terméket lehet találni.

A laktózmentes étrendben az alábbi ételek kerülendők:

-  Tej: az emberi tej laktóz tartalma a legnagyobb, amit a szarvasmarha, majd a kecske követ.
-  Vaj: kis mértékben található meg benne a laktóz, mivel javarészt zsír alkotja.
-  Joghurt és kefír: a hagyományosan készített joghurtban általában élőflóra is van, laktáz enzimmel, így emésztése kevésbé okozhat gondot
-  Sajtok: minél zsírosabb vagy minél érettebb egy sajt, annál kisebb a laktóz tartalma – a kereskedelmi forgalomban kapható, alacsonyabb árfekvésű sajtok más eljárással készülnek, így tartalmazhatnak hozzáadott laktózt.
-  Tejfölök és jégkrémek: a joghurthoz hasonló módon készül, ám fontos, hogy ellenőrizzük a cimkét, mert adalékanyagként szerepelhet a laktóz.
-  Adalékanyagként: tejpor, tejsavópor, tejpor néven is előfordulhat címkéken. Így kiemelten el kell olvasni a virslik, hot dogok, felvágottak, pástétomok, margarinok, húsleves kockák, szeletelt kenyerek, különféle müzlik, burgonyaszirom, a feldolgozott ételek címkéjét, hogy azok biztosan mentesek legyenek a laktóztól. 

Magyarországon a laktózmentességet az alábbiak szerint definiálják: Az MSZ 1382/1-87 számú szabvány előírásainak értelmében tejcukormentes (laktózmentes) az az élelmiszer, amelynek tejcukortartalma fogyasztásra kész állapotban legfeljebb 0,1 g/100 g, illetve 0,1 g/100 cm³. (A normál tejben 4,5 gramm tejcukor található 100 grammban.)

A kalcium pótlására a laktózmentes diétában kiemelt figyelmet kell fordítani. Ennek megfelelően a káposztafélék, a dió, mandula, mogyoró, a hüvelyesek, szója készítmények és az ehető csontú halak, mint például a szardínia, makréla és lazac fogyasztása javasolt. Ahhoz, hogy a kalcium hasznosuljon a laktózmentes étrendben, szükség van a szervezet megfelelő D-vitamin ellátására. A tojás, a máj és a mértékletes napozás remek D-vitamin források.

A laktózmentes diétában illetve a laktóz-intoleranciában szenvedőknek a bélflórájuk egészségének megőrzése szintén alapvető. Ennek érdekében prebiotikumok, élőflórás termékek vagy probiotikumok fogyasztása ajánlott.

Az egyik legkedveltebb élelmiszer, a tej mellőzése a laktózmentes étrendből hiányérzetet kelthet a diétát követőknek. Az Absorice növényi fehérjéből azonban ízletes és krémes italt készíthetünk, így is csökkentve a tej utáni vágyat. A laktózt nem tartalmazó, természetes és minőségi borsó és rizsfehérje 5 ízben is elérhető.

Próbálja ki az Absorice laktóz- és gluténmentes növényi fehérjéit!