+36 70 329 0848

Növényi fehérjéről

Mi az a fehérje? 

fehérje különbö összetételű aminosav lácok halmaza, vagyis a fehérjék több fajta aminosav molekulábóépülnek fel.  

Mi határozza meg egy fehérje minőségét? 

Egy fehérjeforrás minőségét két tényező határozza meg: az esszenciális aminosavak koncentrációja és emészthetősége. Egyszerűbben fogalmazva: mennyi aminosav molekula van benne, és mennyit emészt belőle az emberi test.  

Mi az a PDCAAS? 

Ahhoz, hogy különböző fehérjék minőségét az emberi szervezet szempontjábóössze lehessen hasonlítani, a WHO (World Health Organization) a PDCAAS (Protein Digestibility True Amino Acid Score) mutatót hozta létre.    

A PDCAAS a legújabb fehérje minőségi mutatóértéke 0 és 1 között mozog. Ha a fehérjeforrás egyáltalán nem tartalmazza az egyik esszenciális aminosavat, vagy ezt a szervezet egyáltalán nem képes megemészteni, akkor a PDCAAS mutató értéke 0. Ha a fehérjeforrás esszenciális aminosav tartalma és emészthetősége eléri a szervezet számára elegendő referencia értéket, akkor A PDCAAS = 1.  

Miért nem értelmezett a PDCAAS 1 felett? 

1 felett a PDCAAS mutatót már nem értelmezik, mert egy fehérjeforrás minősége nem növelhető a végtelenségig, egy bizonyos szint felett már meghaladja az emberi esszenciális aminosav követelmény értéket, és ezeket a többlet aminosavakat a vese kiszűri a vérből.  

A többlet fehérje bevitel milyen hatással van a vesére hosszútávon? 

Vesebeteg embereknél a többlet fehérje bevitel károsítja a vesét, egészséges embereknél a kérdés még nem tisztázott. Orvosi körökben megoszlanak a vélemények arról, hogy milyen hatással van az egészséges vesére, mert a szükségtelen többlet fehérje bevitel növeli a vesében lévő nefronok nyomását.  

Milyen az emberi szervezet szempontjából legjobb fehérje? 

A WHO szerint egy fehérje minősége akkor a legjobb, ha PDCAAS érték eléri az 1-et, ennél magasabb értéket nem használ a szakirodalom, mert többlet esszenciális aminosav tartalommal már nem javul tovább a fehérje minősége. 

Miért mondják általában, hogy az állati fehérjék jobbak, mint a növényi fehérjék? 

Az állati fehérjéáltalában nagyobb mennyiségű, könnyebben emészthető esszenciális aminosavakat tartalmaznak, mint a növényi fehérjék. Ez az oka annak, hogy az állati fehérjéket általában jobb minőségűeknek tekintik, mint a növényi fehérjéket.   

Miért nem olyan jó minőségűek a növényi fehérjék általában, mint az állati fehérjék? 

A növényi fehérjékből sok esetben hiányzik, vagy nincs elegendő mennyiség, egy-egy esszenciális aminosavból, illetve általában nehezebben is emészthetők, mint az állati fehérjék. Ezért a növényi fehérjékről az a vélekedés, hogy ezek nem jó fehérjeforrások.  

Lehetnek a növényi fehérjék ugyanolyan jó minőségűek, mint a növényi fehérjék? 

Igen, különböző növényi fehérjéket megfelelően kombinálva olyan összesített aminosav spektrumot és emészthetőséget lehet létrehozni, ami eléri a PDCAAS = 1 referencia értéket.  

Milyen az emészthetősége az AbsoRice-nak és a AbsoBAR-ban lévő fehérjéknek?  

Az AbsoRice® fehérjeporok és az AbsoBAR fehérje szeletek rizsfehérjéből és borsófehérjéből készülnek. Előnyös tulajdonsága ennek a két fehérjeforrásnak, hogy általában könnyen emészthetők (rizsfehérje 99% emészthetőség, borsófehérje 98% emészthetőség), ezért is javasolták ezeket a növényi fehérjéket olyan fogyasztók számára, akik emésztőrendszeri problémákkal küzdenek.  

Miért nem sorolhatók a legjobbak közé a rizsfehérje és a borsófehérje önmagában?  

Külön-külön az a hátrányuk, hogy a rizsfehérje (vagy barnarizsfehérje) önmagában és a borsófehérje önmagában nem számítanak teljes értékű fehérje forrásoknak, átlagos aminosav spektrumukban a PDCAAS = 1 referencia értéknél alacsonyabb egy-egy esszenciális aminosav csoport alacsony koncentrációja miatt.  

Miért jobb az AbsoRice® és az AbsoBAR mint más növényi fehérjék?  

Mert a rizsfehérje és a borsófehérje kombinációja úgy egyensúlyozza ki az aminosav profilt, hogy ez a keverék eléri a PDCAAS = 1 értéket.   

Mi a konklúzió? 

Ezt a szempontrendszert figyelembe véve, az AbsoRice® és az AbsoBAR, mivel rizs és borsófehérje kombinációt tartalmaznak a legjobb fehérje források közé sorolhatók, sok másik növényi fehé